Wednesday 24 July 2013

Bangunan yang paling mahal di dunia 


Hari ini kami menawarkan anda lihat di Top 10 bangunan yang paling mahal di dunia. Sememangnya, kami telah dimasukkan hanya sepuluh kemudahan seni, kerana ia tidak pun cuba untuk menganggarkan kos kemudahan seperti Tembok Besar China, Kremlin dan Piramid Giza.

Tsindaossky bay bridge, China ($ 6,000,000,000)


 Jambatan ini adalah ditanda dalam  Top 10 kita jambatan terpanjang di dunia. Ciri-ciri struktur ini secara besar-besaran adalah seperti berikut: Panjang 42 kilometer dan enam lorong lalu lintas. Setiap hari di seluruh jambatan merentasi 30,000 kenderaan.

 The Large Hadron Collider, Switzerland ($ 6,000,000,000)

Zarah pemecut direka dan dicipta oleh pakar-pakar dari tiga belas negara. Pembinaan adalah dimensi yang menarik - Panjang cincin utama terkenal pemecut ialah 26 000 meter. Sementara itu, nama collider datang dari kata kerja Bahasa Inggeris «collide»«berlanggar», yang bermaksud "muka." Lagipun, rasuk zarah dipercepatkan dalam collider dalam arah yang bertentangan dan berlanggar di lokasi-lokasi yang ditetapkan.

 Trans-Alaska Pipeline (TAP), the U.S. ($ 8,000,000,000)

 

 1288 km saluran paip sepanjang melintasi Alaska dari utara ke selatan. TAN adalah salah satu syarikat minyak terbesar di dunia dan dimiliki oleh «Alyeska Paip Perkhidmatan Syarikat». Pembinaan termasuk perancangan sebenar, 12 stesen pam dan terminal di bandar AS Valdez.

 Man-made island Palm Jumeirah, United Arab Emirates ($ 14 billion)

Pembinaan pulau dalam bentuk pokok kelapa sawit telah dijalankan dari 2001 hingga 2006. Dimensi tiruan "Palm" - km 5x5 dan kawasan - lebih daripada 800 padang bola sepak. Pembentukan besar tangan manusia boleh dilihat dari orbit Bumi dengan mata kasar. Hari ini, di sebuah pulau tiruan mempunyai kawasan kediaman, vila peribadi, hotel dan taman air.

 Greater Boston Tunnel, United States ($ 14.8 billion)

Bangunan yang paling mahal dalam sejarah Amerika Syarikat - adalah lebuh raya 8-lorong, yang mengambil bahagian dalam pembinaan 5,000 workers.Incidentally, di dalam terowong tidak beroperasi komunikasi mudah alih, sejak sebuah resin epoksi, yang berkaitan dengan dinding, tidak dapat menahan berat stesen pangkalan tambahan. 

 Hydroelectric "Three Gorges", China ($ 25 billion)

Loji kuasa operasi terbesar di dunia terletak di Sungai Yangtze berhampiran bandar Sandoupin. Untuk mengambil tempat di dalam takungan besar yang diwujudkan oleh loji kuasa empangan, kerajaan China dipindahkan 1.3 juta orang di bahagian-bahagian lain di negara ini.

 Itaipu Hydroelectric Power Plant, Brazil / Paraguay ($ 27 billion)

 loji kuasa yang besar di Sungai Parana merupakan pemimpin global dalam pengeluaran tenaga elektrik setahun. Loji kuasa menyediakan lebih daripada 20% daripada keperluan elektrik Brazil dan kira-kira setengah keperluan Paraguay. Dengan cara itu, pada tahun 2009, kerana kemalangan di Itaipu pada malam tanpa cahaya lebih daripada 50 juta Brazil dan hampir seluruh penduduk Paraguay.

Airport Al Maktoum, UAE ($ 33 ​​billion)

 Dubai Air Gates diketuai baru-baru ini diterbitkan kami Top 5 lapangan terbang terbesar di dunia. Pada masa ini, lapangan terbang berfungsi hanya sebahagian, tetapi selepas selesai semua kerja-kerja, kompleks yang besar ini akan melangkau beberapa 160 juta penumpang setahun.

Chek Lap Kok Airport, Hong Kong ($ 20 billion)

Kebanyakan lapangan terbang ini terletak di sebuah pulau buatan, yang menjelaskan kos yang agak besar pembinaan. Tiga terminal lapangan terbang diluluskan untuk setahun, hampir 50 juta penumpang dan 4,000,000 tan kargo. 

 The International Space Station ($ 157 billion)

Dalam penciptaan ISS oleh 15 buah negara di dunia. Reka bentuk awal kilang telah diluluskan pada tahun 1995, dan pada bulan November 1998, Rusia dilancarkan ke orbit unsur yang pertama - Kargo Fungsi Blok Zarya. Sehingga kini, ISS - pembinaan yang paling mahal, manusia dicipta dalam sejarah moden.

 

 

 

No comments:

Post a Comment